söndag 27 januari 2008

Sydsvenska höglandet, Swedish highlands



Vi har inte så mycket sten i vår trädgård, bra när man ska plantera mindre bra om man vill ha lite värme i jorden på våren och framförallt när man vill göra lite upphöjda bäddar.
Men jag ska idag (på den första riktigt soliga dagen på över 8 veckor) visa er var alla stenarna är!
Dom blev till stenmurar, här i min omgivning finns km efter km.
Vi bor i ett väldigt gammalt jordbruksamhälle, vårat hus har anor ända från 1200-talet.
Det nuvarande byggdes redan år 1773.
I vårat område av Sverige utvandrade väldigt många svenskar till Amerika, när man ser resultatet av deras slit för att få mat för dagen..... förstår man dom.
Vi i sverige ska inte glömma hur vi en gång hade det.
Idag är det många som liksom vi förr söker sig till en ny plats att bo på.
Men nu många hundra år senare måste man säga att stenmurana är en prydnad för landskapet
alla tider på året....eller hur?

Ken



We don’t have so much stone in our garden, its good when you shall digg in the ground, but not so good in the spring when the land needs to warm up.
Today on the first sunny day for a month I shall tell you why.

The stones became stoneswalls km after km.
We live in a very old agriculture, our farm has ancestry from late year 1200.
Our house we live in today is built year 1773.
People in this area of Sweden had to take away a lot of stones by handcraft, just to have some place to grow weeds.
Many Swedish people emegrate to America in these times looking for a better place to live, and I most say that I can understand them.
Today it is the opposite, we are one of the wealthiest country in the world so many people from other countrys comes here for a better life.
We in Sweden may never forget the way we lived.
Now several decades later we still can see there work, and the government have protect them from being tainted.
They belong in my landscape and I think they are beautiful the whole year.


Ken



Våran hund Tindra fick vara med på ett hörn.

Our dog Tindra (Twinkle) is in the corner.

11 kommentarer:

Linda Lunda sa...

Jag kan bara hålla med! Tänk vilket slit och vilka kunskaper det fanns. Stengärsgårdarna är helt fantastiska och pryder verkligen vår lansbyggd idag. Det är något att vara både stolt och tacksam över. Våra förfäder hade det inte lätt!
Linda

Annie - Annalunda sa...

Här finns sten... hur mycket som helst...och jag älskar den (nu är det ju inte jag som gräver... ;)
Stengärdsgårdarna är otroligt vackra och är ett bra sätt för oss nutidsmänniskor att bli påminda om att inte ta allt för givet...

Kram Annie

Katarina sa...

Stenigt värre hade mina släktingar det i Småland - är det i Småland ni bor, månntro? Den pyttelilla stugan som min morfar föddes i (tillsammans med massor av syskon) hade torrdass en bra bit från stugan. Dessutom fick de traska på en lång, lång stig in i skogen till vattenkällan. Att de klarade sig! Och vi som ibland gnäller över småsaker...
/Katarina

Lotta 8`) sa...

Vackert med gamla stenmurar, täckta av mossa och tänk som många ryggskott de orsakat :) Och så många plogar som gick sönder när de stötte på en sten - som sedan bars till muren. Ett kulturarv vi måste ta hand om och bevara. Det skulle aldrig falla mig in, att plocka en endaste sten från en mur. Här hemma finns det gott om sprängsten när jag gräver men det går att göra murar av dem med :) Tack för trevligt inlägg 8`)

Anjas Hill sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anjas Hill sa...

Vilka fina reflektioner över dåtiden och nu!
Stengärdsgårdarna är så vackra och precis som du säger berättar om ett slit som det är svårt att föreställa - man fick göra det för brödfödan och inte för prydnad.
(Det är jag som tog bort mitt första kommentar tack vare ett "tryckfel")

mvh, Anja

Ewa sa...

Hello Ken,
Thank you for visiting my blog in Poland :)
I just looked around at yours... and oh my! I wish to have such stones covered with moss - they look so tranquil and old.
I like your garden a lot - even if you garden since only 10 years, it feels that garden itself is much much older and this is its beauty.
Happy that you found my blog.
Greetings from the other side of Baltic Sea :)

Reginas Cottage sa...

Hallo Ken
Your garden looks very great.I like
the tulips and papaver .
Have a nice evening
Regina

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Här kan man tala om att skapa rumskänsla. En sådan, som gick över tomten skulle jag vilja ha.

Anonym sa...

Hej! Har inte hunnit titta på inlägget om min Johanna, men det ska jag nu!! Var tvungen att kolla in er blogg först, min absoluta favorit blomma är pion!! (har till och med målat en på kroppen):-) Så fint det är med dessa gamla stenmurar, underbart landskap.. Ha det gott! Anna

Mary sa...

Thanks for the information - I love to see dry stone walls in the countryside - in fact, we built some low dry stone walls ourselves at the back of our garden where it slopes upwards.