lördag 19 juli 2008

Rama in sommaren...Frame in the summer..

Tiden går med rasande fart, man skulle kunna rama in sommaren som den är, och inte bara som foto.
En bit av trädgården som man både kan lukta och känna på.....visst är tanken inte så tokig?
Med denna ram i betong som Carina har gjutit och med Suckulenter planterade i en nätkorg kan man iallafall få den iden under större delen av året.

The time goes with furious speed, You should rame in part of your garden as it is and not only as a foto.
A bit of your garden that you can bouth smell and toush on...the thoughts is good.
With this rame in concrete made by Carina with Sedum planting in a basket you may have some to feel on in the late fall.

Här är lite av läckerheterna som nu mognat i köksträdgården.....mums filli babba!!!!

Here is some of the berry in the garden who now is ready for making jam and juice of.

Clematis "Alionushka"

Ett överstycke till en gamal kakelugn som vi hittat blir ett fint avslut på en rabatt och ett bra stöd för Nävan.

An old part of a "tile-oven" ( Idont now the correct translating )

Hemerocallis "Naomi Ruth"

Rosa "Buff Beauty"

Ken

14 kommentarer:

Jenny Oak Fae sa...

HELT ljuvliga bilder ni visar !!!

: )

Kramar, Jenny

<3

Jenny Oak Fae sa...

Det låter som ett roligt & givande jobb för dig Carina !!!

: )

Du behöver dock inte leta efter Avon-flaskor, vet inte om jag ska ha fler egentligen...men JÄTTESNÄLLT att du tänker på mig !!!

Många kramar från Jenny

<3

Anonym sa...

Er kreativitet tycks inte känna till några gränser!
Taklök är ett riktigt tacksamt motiv i en fin ram! Och nog står den där sig hyfsat även under vintern!

mvh, Anja

Linda Lunda sa...

Ramen är fantastisk!
Men... är du säker på att dagliljan är rätt?
Linda

Piondröm sa...

Linda:
Dagliljan är köpt som Naomi Ruth,
det är möjligt att just denna blomma inte riktigt fått den riktiga formen än.
Jätte bra att du gjorde en undran.
Man vet ju aldrig om ens anteckningar alltid är dom rätta.
Ken

Hjärtat Mitt sa...

Härlig tavla!
Och härliga växter.
Vad gör ni med er skörd?
Vi har så mycket vinbär i år, både röda och svarta, så jag vet inte vad jag ska göra med allt. (förutom saft och gelé).

Kram Mari i Marieholm

Piondröm sa...

Marie:
Jag brukar göra vinbärspaj.
Vinbärspaj
150g margarin+ 2 dl socker röres
1 ägg
4dl vetemjöl
1tsk bakpulver
1 tsk vanillinsocker
Blanda ihop allt
Smörj en form med avtagbar kant
lägg i smeten
strö över 2 dl vinbär
och lite strösocker
Grädda i 175 grader
Kakan ska vara lite kladdig i mitten.
Låt den kallna och sikta lite floursocker över.

Sen kan du göra kall rårörd vinbärssylt, det gjorde alltid min mamma. mixa ihop vinbär och socker frys in. Det var en rätt god söt syrlig smak till havregrynsgröt eller pannkakor.

Sen kan du frysa in och göra kräm på. Svarta vinbärskompott med vispgrädde mums!!!!!

Anonym sa...

Ja nu är det dags att skörda det mesta... Mums för hallon och annat gott från trädgårdslandet.
Är även lite nyfiken på hur ramen är gjuten, vad hade ni för form?!
Mvh Camilla

Hjärtat Mitt sa...

Det lät ju verkligen gott!
Tusen tack för recept och tips.
Det ska testas.

Kram Mari i Marieholm

Annika Christensen sa...

Nu har ordverifikatinoen kommit tillbka så jag kan skriva till er hur underbar bilder ni visar. Skördebilden är bara helt underbar.
Som Anja säger det finns inga gränser hos er.
Kram
Annika

Annika Christensen sa...

Glömde säga att det där med att rama in sommaren har ni gjort för mig för evigt. Sommaren 2008 kommer jag ständigt att ha som minne i en ram.
Kram
Annika

RANA sa...

Här kliver man in och blir bedårad. :-D Som alltid!

Men hörrni, apropå de där laxfärgade snyggingarna - vad har hänt med det där enorma järnkaret, som svärsonen baxade hem (mutad med bullar). Hamnade det i rostträdgården?

Kramar i hundratal, Rana

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Rama in eller samla dofterna och minnena i en liten ask.
Ramen i betong är helt underbar.
Har hittat ett fat att ha som form så snart skall jag gjuta fat - brickor att samla mina sommarminnen på.
ha det gott
Birgitta

Millas hem sa...

Hej!
Så himla fin tavla med taklöken.
Njöt av "bär och saftbilden" också...ser så gott ut!
Kram Camilla