söndag 13 juli 2008

Blad i alla former...Foliage in differen shapes.

Vad vore trädgården utan alla bladen???...ingenting!
Blommor i all ära men det är ändå bladen med dess form och färg som håller i längden.
Man kan i en rabatt få ett helt otrolig "blomsterprakt" bara med hjälp av växternas blad.
Man får inte glömma att det oxå finns helt otroliga gräs, vissa låga och vissa höga.

What is garden without all the foliage???...nothing!!
Flowers by all means but it is the foliage who makes the garden intresting.
You can make a flower bed in full "bloom" just with foliage.
Not forget all the fine gras., some short and some big.
.
Här en rabatt med en daglilja och Haconegräs (Haconechloa macra avreala) och en Hosta som för mig är okänd. I have not the name on the Hosta I am a fraid.

Min erfarenhet är att det är bra om man köper sk tuvbildande så man inte har hela rabatten full med gräs. ( en erfarenhet jag bara gör en gång ).
.
My experiense is that it´s good if the gras is growing in a tussock so you dont have the gras all over your flower bed. ( one experianse that I do only ones).
.

Vitbrokig plister "Baron silver" (Lamium maculatum) Hjärtbergenia (Bergenia cordifolia)
och bladen av en Julros (Helleborus)
.
Hosta "Patriot" (Hosta fortunei) och en näckros.
.
Hostor är ett måste och finns i massa olika former och färger, dom tar några år på sig innan dom blir riktigt stora ruggar, men dom är värda att vänta på.
Problemet är inte att hitta växter i olika bladfärger, utan att få dom att passa ihop med dom som står jämte.

Hostas is outstanding, you can bye hostas in a lot of different shapes and colors.
It takes some time to get them big but it is worth waiting for.
I think the problem is not to find plants in different shapes or colors, it is to make them fit in with the other plants nearby.

Här en rabatt med gröna röda och gråa blad men oxå ett högt varigerat "tuvbildande" gräs.
I framkant en eternell därefter en Allunrot (Heuchera) som Carina har sått. en vit Tremastarblomma (Tradescantia alba) och ett Brokigt tuvrör " Overdam" (Calamagrostis acutiflora ) som blir hela 125 cm högt med fina vippor.
.När man som vi har en trädgård på en platt åker, är det en fördel om man kan skapa höjd på rabatten med hjälp av buskar och klängerväxter.

When you have a garden like us, compleaty flat you can make hight with help of bushies and some climbers. Here with a Cornell and Lonicera.

Här ett Zebragräs (Miscanthus sinesis strictis) och en Gulbrokig kornell (Cornus alba f. gouchaultii) med en Pipranka (Lonicera japonica)för att skapa höjd.

Det gäller att kunna hitta alla kombinationer, som här mellan en blåbarrig barrväxt och en Stor vintergröna (Vionca major)

It is good when you find combinations for everyone.


Det behöver inte gå i gröna toner, varför inte lite kopparfärgat?
Här med hjälp av Allunroten "Encore" ( Heuchera) och ett Kopparstar ( Carex buchananii ).

It must not necessarily be all different green foliage, why not in copper?


Fast vem kan motstå en fin blomma som här Clematisen "Pink Fantasy"
Inte jag i alla fall.

What ever, who can resist a beautiful flower, here as a Clematis....I now I cant.

Ken

22 kommentarer:

Jenny Oak Fae sa...

Så mycket VACKRA blad !!!

Jag är VÄLDIGT förtjust i vitbrokiga blad, tex. så har jag en vitbrokig Äppelmynta, väldigt trevlig växt, doftar gott också..!

: )

Ha det gott, kramar från Jenny

<3

Karin sa...

Ja, det kan jag verkligen instämma i! Jag försöker tänka på bladformer men ibland är det svårt. Jag har ju under flera år samlat på mig en rad geranium, ibland har jag samlat flera men det är snyggare att placera dem bredvid något annat med avvikande färg eller form! Hostor har jag ganska nyligen upptäckt men de är verkligen en favorit. Synd bara att de också är sniglarnas favorit! Ha det gott och vi ses...

Anonym sa...

Det är så sant som du säger om bladformerna! De finns ju hela säsongen medan blommorna vissnar.
Jättefina bilder Ken!

mvh, Anja

Vardagstugg sa...

Väldigt fint! Blad är vackert!!
Vilken mysig blogg du har.

Annelie

Linda Lunda sa...

Suck.... mätt...suck.... kommer aldrig att hämta mig....

Malin - I min trädgård sa...

Jag håller med - blkad och buskar är ett måste. Funkia är min nya favorit. Jag är helt förälskad! Att den dessutom blommar vackert gör det hela ännu bättre.

Ha det bra!

Karin sa...

Hej på er och tack för en fantastiskt trevlig dag! :) Mycket inspirerande! Kram Karin

Vella sa...

Hej! Tittar ofta in till er men har nog aldrig lämnat någon kommentar tidigare...
Ni har ju en helt underbar trädgård!! Vackra bilder bjuder ni oxå på. Vilken zon klarar Haconegräset? Jag blev lite nyfiken på det gräset nämligen....
Vet ni något högt tuvbildande gräs som klarar zon 4. MVH/ Vella
vellasgarden.tradgardsblogg.se

NinaH sa...

Uuuuhhmm så ljuvliga blad-strukturer,-färger,-mönster,-former! Men nej- inte kan man heller motstå en så vacker klematisblomma!;-)

Tusenfröjd sa...

Tjingeling! Härliga bilder. Skriver för att jag är intreserad av dina underbara ramar. Annika/Naturliga Ting har nog pratat med dig om dem... Hör gärna av dig:-) Ha en underbar dag/ Liv

Piondröm sa...

Vella:
Våran trädgård ligger i zon 4-5 men vi har med hjälp av häckar och tätare plantering bla fått ner zonerna något.
Haconegräset har vi haft i flera år utan problem.
Ett högt fint gräs är tex Tuvrör, det är tuvbildande och klarar regn bra utan att falla ihop.
Ken

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Hej på er
Håller med er. Det måste inte blomma. Blad - färger och former kan vara nog. Vilka fina kombinationer ni visar.
Här hos mig har det varit lite väl tunnt med blommor ett tag men nu börjar en och annan daglilja att slå ut.
Ha det gott
Birgitta

Lotta 8`) sa...

Så vackra kombinationer ni har hos er :) Jag gillar också bladverk och efter titten här hos er, fick jag inspiration nya kombinationer, tack för det! 8`)
I går tänkte jag att jag har för mycket grönt och för lite blommor men bara bladverk är ju riktigt fint ;) Tack för titten och ha det så gott 8`)

Linda Lunda sa...

Har inte hämtat mig ännu.......

Linda Lunda sa...

Har inte hämtat mig ännu....... jisses!

RANA sa...

Fantastiskt. Och sant. Jag håller med om allt, jag har bara inte fått det att funka i verkligeheten än. ;-) Tack för att ni visar hur ljuvligt det kan se ut.

KRAM,
Rana

Hjärtat Mitt sa...

Kan bara hålla med alla andra.
Så vackert!
Jag gillar de kopparfärgade tonerna och speciellt den fina Heucheran.
Tack för mycket inspirerande bilder.

Kram Mari i Marieholm

Annie - Annalunda sa...

Hej kära vänner!

Bladen är absolut viktiga - underbara former och grönska. Hostor är en stor favorit - det går nog inte att få för många - de är väldigt vackra ihop med rosor också... :)
Önskar er en fortsatt härlig sommar - stor varm kram från Annie

Monica sa...

Ni är verkligen duktiga på att para ihop växter ...Vackert!
Tjing
Monica

Ebba sa...

Så vackert! Jag har också börjat tänka lite mer på att kombinera olika former och färger på bladen.
Hit tittar jag gärna in fler gånger!
kram Ebba

Linda Lunda sa...

VAKNA!!!! Magnus vill ut och kissa!

Gatto999 sa...

Ciao from Italy
=^.^=