fredag 29 februari 2008

Vårkänslor sista dagen i Februari.

Idag har det verkligen varit vårkänningar t.o.m här i Västragötalands högland.
Dessa bilder tog jag på Fredagen.
Tyvärr blir det inte långvarit, snöblandat regn och hårda vindar är på väg.
Man blir lite fundersam när det blir vårkänningar redan i februari, men och andra sidan kan man inte låta bli att jubla när man ser det växa i landen.
Våren är härlig...mums ;)

To day it really has been spring here in the Swedish highlands.
Thise photos aI take on Freday.
Unfortunately we have snow, rain and hard winds to come.
You can’t stop wondering about the weather, when spring comes in February, but I cant stop been happy when it start growing in the garden.
The spring is wonderful ;)


Varje år finns det alltid växter man köpt året innan som man är så spänd på att få se, om dom klarat sig, hur dom kommer att växa och om dom blir som man hade tänkt sig.
Förra året drabbades vi ju av Rhododendronsjukan så många utav dom har vi aldrig sett blomma så det ska bli riktigt spännande .
En del sorter köpte vi från norra England så vi vet inte riktigt härdigheten på dom.

Every year it is always new plants that you both the year before who shall be exiting to se, if they made it, how they shall grow under the season and if they looked as you have imagine.
Last year we got the “Rhododendron-illness” It means that we bout several plants for the first time.
Some of them have we never seen bloom.We bout some from England and we are not sure of the hardiness


Rhododendron "Halfdam Lem"

Nu har vi redan bokat några trädgårdsvisningar i våran trädgård, det är jätte roligt att få besök utav likasinnade och prata växter och ge varandra tips mm. Det är ett av trädgårdsårets höjdpunkter, ganska mycket jobb men det är det värt.
Det andra kommer att bli STAs resa i augusti till växtmarknaden i Kiekeberg i Tyskland, hejdlöst roligt, det gäller bara att låta kontokortet stanna hemma och bara ha med sig kontanter så att man slutar köpa när pengarna är slut..... hm tråkigt ;( .

Now we have reserve some garden tours in our garden, it is very joyful to meat and talk with people who have the same interest. It is one of our biggest events for the year.
The other is the bus strip in August to garden market in Kiekeberg in Germany.
You must leave your credit card at home or else you bout more than you afford.


Tiden har gått riktigt fort från i höstas tills nu och det som är tråkigt är att man vet att den här underbara tiden kommer att gå lika fort. Snart sitter vi här och tittar på våra bilder från sommaren som varit, drömmer oss bort och kanske visar bilderna på våra bloggar och väntar på våren, så vi får slänga oss ut med spade, kratta och kamera i famnen och baaara njuuuta! ;)

The time has gone really fast from the autumn to now and time that we like so much
probably go even faster.
Soon we are sitting here again with our photos from these summer who we can share in our blogs and dreaming about the spring to come so we can go out in our garden again with a big smile ;)


Ken

Peonia lactiflora "Mou Yu shing hui, Glowing black Jade fire"

Häromdagen var vi på trädgårdsmöte där Gunnel Carlsson från Grönarum höll i en föreläsning.
Hon berättade om sin trädgård i skåne och om den livslånga njutning trädgårdsintresse var.
Man kände igen sig i allt, längtan, passionen och hur man åker till plantskolan och bara handlar hejdlöst fast man egentligen varken behöver eller har plats för mer.
Men som hon sa -att man kanske faktiskt behöver det , för att man har så roligt och att det får en att må så bra.
Det argumentet köpte jag.
Sen berättade hon översvallande om sin kärlek till Pioner och Julrosor, då ville jag bara ställa
mig upp och roppa Hallelulja!

The other day we where on a garden meeting and the person who talk on the meeting is one of the biggest garden personality in Sweden, Gunnel Carlsson she hade have several TV-series about gardening.
She tell us about her garden in the south of Sweden and her passion for gardening.
You recognise a lot of what she tells us, about going to the nursery and just gone wild, even if you don’t have any place or need for more plants.
Or like she said-That you maybe just need it, because you be so glad and feel so good about it.
That argument I like anyway ;)
Then she tells us about her loving for Peonys and Helleborus, then I want to stand up and shout HALLELULJA!


I natt har jag drömt om min trädgård. Jag ville knappt vakna. Det jag kommer ihåg av drömmen var att jag skulle förklarade för en folksamling vad jag känner för min trädgård nu såhär i den bästa av tider...våren.
Jag sa så här -Tänk er den första gången ni var kära för första gången eller när ni upplevde den stora kärleken som man kanske bara upplever en eller två gånger i livet, så känner jag varje år för min trädgård.Så klok jag är i mina drömmar, för det är sant.
Jag blir ivrig, bubblig i magen, glad, känner av ett starkt begär som knappt kan stillas.
Vill vara i och tillsamans med min trädgård hela tiden, kan inte tänka på något annat.
.
To night I was dreaming about my garden ( I always do) I don’t want to wake up.
What I remember from the dream was that I was standing in front of several people and try to explain the feeling I have every year just before spring.
I say –It is like you were in love, or when you meet the one you will sheer your life whit for the first time.
That is what I feeling every year in spring.
I want to be in our garden all the time.
.
Sitter nu och tittar ut genom fönstret på delar av vår trädgård och tänker på vilken rikedom som gömmer sig där ute och som snart kommer upp ur jorden.
Jag tänker då inte på pengar utan på rikedom av glädje ;)
Jag hörde en gång ett uttryck som lyder -Jag tar hand om min trädgård och min trädgård tar hand om mig.
Det är väl så det ska vara i en sund, passionerad kärleksrelation.
.
I am sitting inside and looked out my window and thinking about all the fortunes we have in our garden, I don’t think about the money, I think about all the joy we shall have these year in our garden.
I heard ones a person who said like this – I take care of my garden and the garden takes care of me.That is what true, passionate love is all about.
.
Carina

14 kommentarer:

Anonym sa...

Har precis hittat er fina sida och oj, vilken fantastisk trädgård ni har!!! Något sådant drömmer jag också om att skapa så småningom... Vore kul att få se mer av trädgårdsdesignen, hur ni har byggt upp de olika rummen i trädgården.

Anjas Hill sa...

Vad roligt det låter med bokade trädgårdsbesök!
Jag är mäkta impad över att ni lyckas ha namn på krokusar - för min del försvinner namnen lika fort som maten lossnar från teflonpannan ;-D!

mvh, Anja

Jenny Oak Fae sa...

Vad kul att du gillar min sida!!!

Jag ska kolla din också :)

Kram, Jenny

<3

Annie - Annalunda sa...

Vilka fantastiska bilder....vilken poesi ni skriver... vilka underbara blomster...inte minst de cremefärgade krokusarna... Tack för denna vackra upplevelse!

Kram Annie

Anonym sa...

Wow, that is a very nice way of describing the love you have for your garden. Lovely pics too.

Katarina sa...

Vilka vackra helleborus! Den dubbla rosa och den dubbla prickiga - oj så söta! /Katarina

RANA sa...

JAG ÄLSKAR DENNA BLOGG.

:-D

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Passion, längtan - ibland kan man tro man fått fnatt.
Var glad över den och njut utav den, tycker jag. Tänk att vara helt ---------?
Julrosor,det tycker jag också om, och blåsippor och vitsippor och, och, och...
Skall spara julrosor till dig, om jag inte nämnt det tidigare.
Hälsar
Birgitta

A wildlife gardener sa...

Exquisite photographs of beautiful spring plants :)

Lotta 8`) sa...

Kärleksförklaring till trädgården och dess växter - så fint! det är en härlig känsla när man ser att det finns liv därute.... Blev så glad för att mina Aklejor överlevt vinter - hoppas de blommar mycket i år.. 8`)

Linda Lunda sa...

Hej!
Det går så bra att beställa blommor så. Vill ni ha alla likadana eller olika? Jag har 4 olika sorter.

Erat inlägg är underbart ... som vanligt :o)!!! Speciellt julrosorna..... mmmm .....

Kram LindaLunda

Anonym sa...

Your photos of the Galanthus (snowdrops) are just lovely. We can't grow them here in Texas.

Melanie Chopay sa...

Ken, the photos and words on your blog are just beautiful! We are still waiting for spring here near New York City. Snowdrops and crocus have just begun but no Hellebores yet.

This summer I am going to see gardens in Germany too. I will have my credit card with me but can't bring any plants home on the plane :-(

Yolanda Elizabet Heuzen sa...

What lovely pictures you took in your garden and how much like spring it looks.

So you two have the Rhodo virus too? A friend of mine has it also and she has so many wonderful Rhodo's in flower in May. It's so wonderful to see!

Lots of success with your Rhodo's!