fredag 28 december 2007

Närsynt måste man vara


1 Saxifraga urbium aureo punctata Porslinsbräcka
2 Potentilla-hybrid


3 Aribes variegata Fagertrav
4 Vinca major variegata Storbladig vintergröna

Om man kryper ner på marken och lägger kameralinsen riktigt nära kan man se...och tro att det snart är vår.
Iallafall på korten, att det sen spöregnar och blåser iskallt är en annan sak det får man bara strunta i.

5 Rhododendron "Gold Flimmer"
6 Vinca minor illumination Vintergröna
Varigerat och rödbladigt är en favorit som vi nog delar med många, både på perenner, buskar och träd.
Bladavikelser överhuvudtaget är spännande.
Det är ju Lönnar ett bra exempel på.
Tyvär finns det inga i daxläget att ta kort på.
Kunde inte låta bli att skicka med en bild på hur långt en Helleborus-hybrid har kommit som vi har.
Den brukar alltid komma så tidigt, men den fryser nästan alltid ner så vi ser inte blomningen i sitt rätta jag.
MVH Ken

6 kommentarer:

Linda Lunda sa...

MEN Kära hjärtanes!! Nu blir jag aldeles salig!!! Så underbart vackert !!! Jag fullkomligt älskar variegerade växter!!!! Snälla du tala om vad första växten på andra bildraden är för något!!? Den väcker ett sådant sug i magen... förstår inte varför alls??
Linda

Linda Lunda sa...

Glömde säga... att jag äntligen kom mig för att länka till dig som jag frågade om härom sist! Den blogg är en av mina storfavoriter!
Linda

Piondröm sa...

Hej Linda!
Det är en vitbrokig Fagertrav
(Arabis variegata)
En krypande marktäckare med vita blommor.
MVH Ken

Anjas Hill sa...

Det är så jättefint att se era bilder på de variegerade!Så hoppingivande i dessa mörka tider.(Det är dock väldigt jobbigt ibland att läsa in bokstäver som är näst intill oläsliga - har inte riktigt fattat varför en del har de?)

mvh, anja

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Hej
Våren måste vara här, eller ???
Tack för såtipset när det gäller pioner.
Hälsnignar
Birgitta

Linda Lunda sa...

Tack! Bladen hade sådan vacker form och VARIEGERAD färg.
Linda