tisdag 11 december 2007

"Habegär.ett konstigt fenomen.

Tänk att det inte går att stoppa när man drabbas av denna sjukdom...eller.
Jag kan det ialla fall inte.
När man har vältrat sig i en växtgrupp tills det blir sjukligt kan man efter att ha skaffat sig det man har så stort habegär av hitta en NY växtgrupp och bli lika sjuk i den.
Jag blev så med Pioner, ville bara haaa.
Började först i svenska plantskoler vilket till min besvikelse blev ganska kortvarig.
Fick då tips att åka till Krupke i Västragötaland, det blev en succe`han hadde jätte fina pioner både att titta på och köpa.
Har köpt utav honnom i några år och det håller än.

En quad-hybrid utan namn från Krupke i Ljung.


Men när man blir riktigt sjuk så börjar man snegla utanför sverige.
Det gjorde jag.
Med nätets hjälp är det inte svårt att hitta helt underbara planskolor utomlands som har ett helt annat sortiment.
Mitt första köp fall på en plantskola i Canada.

Här Pionen "Scatter Brain Pink"


Jag inbillade mig att deras klimat liknade zon 4.
Dom hade polkagrisrandiga, marmorerade helt otroliga pioner som jag aldrig sett.
Jag beställde på nätet och fick ett mail tillbaka som bekräftelse.
Det var med stor spänning(och hög feber) jag väntade på mina pioner.
Så kom dom en dag i oktober, vilka planter!!! stora fina rötter med flera ögon.
Jag planterade dom och fick en lång tid till våren.
Men dom kom och blommade redan första året, ooh så fina dom var.

Denna heter "Candy Stripe"

Den har inte än blivit som beställningsbilden första året men det är inte ovanligt.Nu har den inte blommat på 2 år så det ska bli spännande om och hur den kommer att se ut nästa år.




Nu hade jag fått blodad tand så nu riktade jag blicken mot USA.
Det var lika fina pioner men jag fick en större chock när jag skulle lösa ut mitt paket i sverige där det skulle betalas både moms och tullavg.
Jag ringde till skattemyndigheten och hörde mig för om man verkligen skulle betala moms på redan beskattade varor.
Det stämde, det enda rådet hon kunde ge var att jag kontaktade företaget i USA och bad dom göra det sk taxfree som vi har i sverige men icke, det blev till och betala både moms och tullavg.
vi köpte pioner för ca 2000:- och fick betala nästan lika mycket i moms tull!! ingen höjdare det gör jag inte om.
Men det är glömt nu för dom pionerna jag köpte från USA var sk Itho-hybrider en blandning av buskpioner och luktpioner.
Två utav dom har blommat efter 2 år och med det jag sett är det värt vartenda öre.

Itho-hybriden Old Rose Dandy.




Gul Itho-hybrid i knopp.



MVH Ken

Inga kommentarer: