onsdag 6 maj 2009

Jag sjunger i regnet!!! I`m singing in the rain !!!!

Äntligen har vi fått lite regn!!!! Det gör så gott i hela mig när jag ser hur marken tacksamt tar emot regnet.
At last...rain!! It is nace to see when the ground get wet by the rain.

Sen är det ju skönt för oss nördar att få tillbringa lite tid inomhus också. Jag ska roa mig med att uppdatera våra planterings anteckningar. Det låter kanske stort men det är så bra att veta vad vi har Var??!! Minnet börjar att bli sämre, vad det nu kan bero på.

When its raining I get a chans to be inside for a second and read my gaden notes and write down were we have plant some new plants. My memory is not what it has been..I wonder why?

Vill visa våra fina järnmalmsplattor från 1700 talet. De har legat som grund i en öppenspis i vårt hus. De senaste 22 åren har de fungerat som underlag till vår soptunna. Nu har dom kommit fram och fungerar som bordskivor till 2 symaskinsunderede.

I want to show you our old iron plate that we have in our house in a fire place when we moved in for 22 years ago. Now we have made them to a gaden table on a old sewing machine.

En frösådd Alpclematis slingrar sig i frutäppan.

A Clematis from seed that we have in our garden.

Här har vi ett av förra årets inköp. En Salix cin variegata. En liten vän som har fått en plats i Vita landet.
Here is a Salix that we have in our White garden.
På min tur i regnet hittar jag en öppningen till de underjordiska. Jag hoppas att dom är nöjda med oss. Och om jag får önska så kunde dom gott hjälpa oss med alla maskrosor som växer i gräsmattan. Många är så noga med sina gräsmattor, och vi får nog erkänna att det är nått som vi inte prioriterat. Men om gräset består av ängsgräs samt att vi är omgärdade av åkrar och ängar fulla med maskrosor så kanske dom kan ge oss en hjälpande hand.
On my walk in the rain in my gaden I see the entrens to the underground...I hope they can help us with all the weeds that allways pup up in our garden.

Min ängel sitter i regnet och njuter av det livgivande vattnet.
My angel are sitting in the rain and just have a good time.

Men katterna dom har tagit "time out" från allt ute arbete. Våra fyra älsklingar ligger lite här och var. Dom ser så avslappnade och rofyllda ut. Man ska nog ta och följa deras exempel. Var sak har sin tid.......Vila för att hämta kraft till nya ansträngningar...
Må så gott och ...glöm inte att sjunga i regnet!!
But our houscats has just take a "break" from outside and get inside and relax a little..maby I do the same. But dont forget to sing in the rain.
Carina

25 kommentarer:

Linda Lunda sa...

Niiiiiiiiiiiiiiice!!!(rimmar på... )
Love you!

Börjelundskan sa...

Ja, livets vatten behöver vi alla! Jag blev vettskrämd när jag såg Vetenskapensvärld i veckan, de handlade om våra glaciärer som smälter och dess påverkan på miljön.....efter det är jag tacksam för varenda droppe.

Fortsätt och sjung, jag stämmer in.
Kram/Cin

Hannele på Hisingen sa...

Hihi, det ser trevligt ut även i regn :)
Kram

Monica sa...

Det är ganska mysigt när det regnar:) och jag njuter av era fina bilder .......
Tjing
Monica

Anjas Hill sa...

Så sant du skriver Carina - "var sak har sin tid"!
Visst är det bra med regnet - bara det inte fortsätter och fortsätter och...vädergudarna missförstår oss alltför ofta. när vi önskar regn så är det inte för resten av sommaren eller veckovis, utan så där ett par da'r eller undernågra nätter...

mvh, Anja

Moa sa...

Jag fyller i.. I'm siiiiinging in the rain.. visst är det härligt med lite regn så himla välbehövligt.. Ta det lite lugnt nu som katterna, spinn lite i soffan *hehe*.. och ta vara på dessa dagar också.. kram/monica

Karin sa...

Ja, visst var regnet lika härligt som efterlängtat. Inte dumt att uppdatera listorna - det skulle jag också behöva göra. Så spännande det låter med eran magnolia och pionplantering. :) Den skulle jag vilja se live om några år!!! Apropå att se saker irl, så såg jag dig (Carina) och Danielle på trädgårdsföreningen förra veckan. Insåg att det var ni först när ni var långt borta i folkvimmlet... :( :) Hoppas ni hade ett trevligt Göteborgsbesök!

Jag hoppas att Svarte Petter tar sig hos er. Hos oss har den alltid trivts trot att den råkade bli överkörd (!) första våren. :) Ha det gott! Kram Karin

Ps. Så underbara bord med järnmalmsskivan. :)

Millan sa...

Okej för regnet, men måste det blåsa så in i?
Men jag ska vara tyst och inte klaga än på någon dag för precis som du påpekar suger allt som växer och gror i sig.

Börjelundskan sa...

Hej Igen! Vad roligt att du gillade min blogg, ...du är såå välkommen in igen. Eran blogg var bland den första jag gjorde till min favorit. Man blir så galet inspirerad av att titta in hos er.
Missade tyvärr eran öppna trädgårdsdag förra året, men jag står först i kön om ni har det i år igen. "sanna mina ord" Kram Cin

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Vilka bordsskivor! Att ha dem under en soptunna borde vara straffbart ;-))
Här har också kommit en del efterlängtat regn. Det luktar så gott från grönskan när den är nyduschad.
Kommer ni att ha någon öppen trädgård i år?
Ha det gott
Birgitta

Ester sa...

Hej!
Skulle egentligen stryka lite, men datorn stod förföriskt nära och med nytt bredband går det så hiskeligt snabbt att kika in hos er... Så härligt med regn och änglar! Planterar om fuchsior för glatta livet och glädjer mig åt att det förhoppningsvis är sista gången de stackarna ser så eländiga ut i maj för - tro't om ni vill - nu har vi fått växthusbygglov!
Nu knäpper strykjärnet uppfordrande, så jag får väl göra något åt saken...
Massor av majkramar
Ester

Börjelundskan sa...

....Nu är den där människan här igen! :) Åhh vad roligt att ha nåt att se fram emot. Klart att jag ska ge mig till känna. Tack det samma, ska bli kul att träffa dig åxå. Ha det gott bland blommor och blader Cin

Piondröm sa...

Linda: Love you to

Börjelundskan: Du får skriva hur många gånger du vill, gillar din "stajl"

Hannele: Ja du är ju van att se vår trädgård i regn.

Monica: Kul att du myser....

Anja: Det vore ju perfekt med nattliga regnperioder.

Moa: oj vad jag spinner....

Karin: Ahh vi var där och tittade på studenterna som sjöng in våren.

Millan: Nej det är inte gott när det blåser.

Glädjekällan: Jag trodde nästan att bordsskivan var lite Birgittig.
2 juli har vi öppet för allmänheten

Ester: GRATTIS till Bygglovet!!!!

Compact Garden sa...

Vi sjunger också in regnet och längtar till kollostugan för att installera vår fina present..kram på er från Göteborg..

Katarina sa...

Ja, visst blir man glad för lite regn efter denna torra vår. Så jag stämmer in i din sång!
Kram Katarina

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Hejsan Carina!
Som alltid härliga bilder hos er! :o)
Gillar verkligen ingången till det underjordiska, den ser betydligt bättre ut än våra mullvardshögar som är det närmaste en ingång till underjorden vi har! ;o)
Hoppas det är ok att jag länkar till er fina blogg?
Kram Lydia

Hjärtat Mitt sa...

Härliga regnvåta bilder!
Och visst är det mysigt att sitta inne och kura när man hör regnet smattra på fönsterblecken.

Era symaskinsbord blev ju hur bra som helst. Vilken skatt ni hade !

Ha en skön helg!
Kram Mari

Växthusmadam sa...

Det ser så härligt ut med dina regnbilder, man riktigt känner hur gott det luktar ute i vårregnet!
Växthusmadam

Med fingrarna i (j)orden sa...

Härliga regnbilder! Och nu vet jag äntligen vad jag ska använda alla extramortlar till. Snyggt! Jag önskar jag hade ditt handlag nu när jag ska göra fint i växthuset. Det är svårt, men kul!
Eva

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Även här har det regnat, men mestadels på natten.
å fina bilder du visar.
Trevlig kväll
Petra

Hjärtat Mitt sa...

Den påminner om Vinca minor Illumination, men jag tror inte att det är den, för den växer på samma sätt som variegata (tack för namnet) och har lika stora blommor.
Jag fick den av en av de äldre trädgårdamatörerna här nere och hon hade köpt den i England, tror jag.
Jag byter gärna.

Kram Mari

Snuttan sa...

Ja regnet var inte fel
Underbar blogg du har

Kram
Åsa

Annika Christensen sa...

Håller med dig om regnet helt underbart.Fast blåsten gillar jag inte. Så vackert det är när det har regnat och det är absolut bästa att fota då tycker jag.
Hoppas allt är bra med er och jag läntar till trädgårdsfesten för då kommer ni väl?
Det går fort fast kanske vi ses innan vem vet?
Ha det gott och kram på er.
Annika

Danielle sa...

Herregud, har ni varit och grävt under soptunnan nu med? Haha, jag ska inte låta David följa med till skroten, han kommer ju ha huvudvärk och ryggskott stackaren efter en sån dag...

Anjas Hill sa...

Hejsan söta rara Ni!

Tack för den otroligt fina kommentaren!

Huggorm har jag aldrig sett på mitt Berg och Skruttan blev heller aldrig biten här.
Däremot vet jag att grannar har haft några gånger visit av herr och fru "Kaa"!

Tänk på att ormgift är tydligen så himla farligt för katten. Den kan ge skador på lever och njurar eller hjärtat längre fram.
Min svärdotter tog sin katt Bettan till Blå Stjärnan och de behöll henne (alltså katten - inte svärdottern;))!) där över natten för observation och tog en del blodprover.Det gick bra denna gång. Dessutom sa de att katten skall hållas i stillhet så gott det går i 10 dagar.

Vi hade förr ett ormrikt sommarställe i N. Blekinge och även Skruttan (+ två andra katter som vi hade då)blev kontirnuerligt bitna varje sommar. Den lokala veterinären gav dem cortisonspruta el. dyl. och visst blev Skruttan trots allt 18 år. Men Kitta, vår allra första katt blev 13 och hade länge njur-och leverproblem - kanske p.g.a. ormbetten (hon fick många under årens lopp). Så att det där med ormbett på katt tycks vara lite av rysk roulett!
Hälsa Tindra från kattomantanten Anja/Ha det gott!