fredag 21 mars 2008

Växthus intreiörer..Gardenhouse interior..


Vi tycker att ett växthus inte bara ska vara för växterna (även om det är huvudsaken) utan också för att vi själva ska finna tiden där inne njutfull. Lite dekorationer och några tavlor gjorda av påsen med plantskolans namn på från några av dom bra plantskolor vi har som favoriter.
Vårat växtus är ett kallväxthus men man ser att känsliga växter klarar sig bra där inne under vintern ändå. Dom flesta vedartade växter är inte så känsliga för själva kylan utan för vinden som torkar ut, växten luras då tidigt på våren när solen är starkare börja sin tillväxt utan att kunna suga upp vatten pga tjäle i jorden. I ett växthus tinar jorden upp tidigare och du kan börja vattna lite smått. Här på bilden syns det två känsliga rosor på stam som vi haft i växthuset under tre vintrar utan problem. Andra växter vi har är bla Virbinum Olvon "Eskimo"och en Cotinus coggygria "Royal Purple" Perukbuske på stam.

We think that a garden house not only is for the plant (even if it is the purpose) but also for us to having a nice moment. Some decorations and paper bags in glass with text from nurseries that we like.
We don’t warmth up our garden house, but we can see that a lot of plants who are not so hardy can survive there al winter. I think that al lot of plants can cope with cold temperature, it is the hard wind mixed with the strong sun in the spring when the ground is frozen so the plant can take up any water. Here on the pick it is two not hardy roses that we had have in our garden house for several year with out any damage.
Some other plants is a Virbinum “Eskimo” and a Cortinus “Royal purple” as small tree.




Vi ställer också in små plantor av uppkrukade perrenner som vi tagit upp på hösten.
I april-maj ställer jag in nyplanterade krukor med dahlior som varit på vinter förvaring i källaren, dom kan behöva täckas med fiberduk om det blir allt för kalla nätter.

We also put in perennial plants that we have digg up at the autumn.
In april -may I put out my dahlia in pots and sometimes a cower them with some shelter if there are some cold nights.


Vårt växthus har vi byggt själv så vi har fått det precis som vi vill ha det.
Huset är på 12m2 med en skiljevägg i mitten som delar det i två delar, den ena delen är som förråd. Växhus delen är 6m2 2x3m. Skiljeväggen i mitten går upp ända till taknocken ca 3,5m på det viset får vi en höjd på växthuset. På taket har vi satt transparanta isoleringsskivor för att isolera värmen men ändå släppa in mycket ljus. Vi har sen målat insidan i en ljus grå ton.
Längst hela framsidan och en viss del av sidorna finns gamla spröjsade fönster som vi fått av en gammal man som bott i vårt hus som barn. Tyvärr inte som en lycklig barndom, han togs som fosterbarn när han var åtta år och fick gå som dräng tills han själv gifte sig och flyttade därifrån.

We have built our garden house ourselves, so we get it exactly as we want it.
The house is on 12 m2 with two separate rooms, one is a shelter for garden stuff and the other is the plants.
We built a wall from the floor to the roof ridge it is about 3,5m, on that we have some shelf’s that we put think we like.
For roof we have transparent isolating plastic disk, who is isolating but also makes the room full of lights.
We have paint the inside light grey and have old windows all around the walls.
We get the windows from a old man who had lived in our house as a child.

Vi har för två år sen även byggt en stor altan runt delar av växthuset både för mys och för att kunna göra mycket av omplanteringarna utanför växthuset.

We have now built a terass around a part of the garden house, so we can relax on one side and use the other part for planting so we dont need to do that inside the garden house.

Text Ken

Foto Carina

15 kommentarer:

Jenny Oak Fae sa...

Så vackert ni har det i växthuset :)

Kram, Jenny

<3

Unknown sa...

Dra mig baklänges vilken underbar liten *tilda*!! Jag tror jag svimmar....Snälla kan jag inte få köpa en sådan?? Du måste ha en blogg och visa allt ditt pyssel!! =) Delad glädje är dubbel glädje ti-hi...Gå in på *www.moaslovelythings.blogspot.com*..den sidan borde du älska..ni påminner om varandra..båda gör små söta Tildor med virkade kläder..och älskar trädgård!! Ha en fortsatt fin påsk! kramar Malin

Ewa sa...

oww... this little house looks great inside. all the decorations, shelves you have installed and color you painted it, makes a great impression in total :)
I would like to have such house as well :)
I hope you have wonderful Easter :)

Annie - Annalunda sa...

Vilket underbart fantastiskt växthus som mycket mycket väl skulle få finnas här på Annalunda... Så fint ni har gjort det...ni är fantastiskt duktiga...det ni gör - har DET!

Tack för er varma ;) hälsning!!!

Kram Annie

Frances, sa...

Your garden house is beautiful. I really like the objects on the shelves, it looks like an upscale garden decor shop, so neat and well thought out. It is good that your plants have a place to live during the cold winter where they can survive to go back out in the warmer months. Thanks for sharing it.
Frances at Faire Garden

Annika Christensen sa...

Verkar vara ett vackert växthus det skulle jag vilja se hela.
Vackert med trä och i grått.
Visst är det bra att ha någonstans att förvara växter i under vintern.
Min nektarin blommar när som i mitt växthus.
Ha det bra
Annika

Jenny Oak Fae sa...

Tack för kommnetaren, blev SÅ glad :)

Jo, det är jobbigt med värken, snö & kyla är inte alls bra...Blir alltid dålig INNAN snön kommer också, jag brukar säga att jag är en levande barometer ;)

Sedan sitter jag också alldeles för mycket tid vid datorn :(

Kram, Jenny

<3

Anonym sa...

Very pretty. It looks so Swedish in style with the white-washed, airy finish.

Yolanda Elizabet Heuzen sa...

Your gardenhouse looks very pretty on the inside. I love all those decorations!

Anonym sa...

Vilket underbart växthus!!! Vill se fler bilder både invändigt och utvändigt! Jag mailar er om några funderingar om kallväxthus som ni kanske kan hjälpa mig med! Mvh Camilla från vinterlandet Örebro

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Vad fint ni har det. Den ljusgrå färgen passar så bra till både grönt och rost, tycker jag.
Skulle gärna se mer.
Ha en härlig dag
Birgitta

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Härliga bilder du bjuder på!

RANA sa...

Kära ni, så fint ni har det.

Sant sant. Inte bara växterna ska njuta. :-)

Jag har aldrig förut varit sugen på att ha ett växthus - inte ens när jag sitter med näsan i någon av alla de ljuvliga trädgårdsböcker jag bruka dregla över. Inte sugen alls. Inte förrän idag.

Tack för alla inspiration ni ger!

Kram!
Rana

Jenny Oak Fae sa...

Ja, man får väl prova sig fram med gjutningen, att gjuta i gummiformar har jag inte gjort sedan jag var barn, då hade jag tre formar, en clown, en liten höna och en Miss Piggy från Mupparna ;), önskar att jag hade hönan kvar för den hade jag ju haft användning av fortfarande...

Kram, jenny

<3

Tusenfröjd sa...

Vad kul! Sitter och pratar med en vän som säger att jag bara måste kolla in er blogg. Och så upptäcker jag det... Hedentorps Plantskola på er vägg i ert vackra växthus... Jag och min man driver just Hedentorps i Ängelholm! Under vintern har vi gjort om lite: ny parkering, trädgårdsbutik i växthuset och ny trädavdelning. Så har ni vägarna förbi, är ni varmt välkomna! /Liv